Mine beste bilder

Nedenfor finner du de bildene jeg så langt er mest fornøyde med.

Jeg har brukte kompaktkameraet Sony Cyber-shot Optical SteadyShot DSC W-390 til å ta alle bildene med. Det innebærer at jeg ikke kan bruke instillinger for blender og lukkertid. ISO er på automatisk.

1. Geirangerfjorden. Dette bildet er tatt fra Ørnesvingen, som er et
utsiktspunkt på veien ned til Geirangerdalen. Jeg tok bildet i sommer da jeg
var på tur oppover vestlandet.

Ideen bak bilde var først og fremst å vise noe av det eventyrlige
og vakre i Norge. Geirangerfjorden er en av Norges største turistattraksjoner
og er med i UNESCOs verdensarv liste. Hvis du studerer bilde nøye vil du se den
store forskjellen mellom ferja i midten av fjorden og fjellene rundt.

Bildet er komponert med en forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn og
har stor dybde. Sammen med mange forskjellige valører blir bildet tredimensjonalt
og synet trekkes mot det som gjemmer seg dypere inne i fjorden (interessepunktet). Lyset er naturlig og solskinnet forsterker valørkontrasten i bildet. Det skaper ganske tydelige skygger i bildet. Der hvor de mørke fjellene møter det sol reflekterte vannet er den største kontrasten. Bildet hører til temaet lys.

2. Frøken Monsine. Dette bildet utrykker makt. I motsetning til oss mennesker tror kattene at det er de som eier oss. Katten i bildet uttrykker klart hvem som er .

Interessepunktet er øynene til katten. Omgivelsene rundt motivet er rolige og det gir mer fokus på motivet. . Bildet har kunstig og flatt lys. Likevel er det noe valørkontrast i bildet. Fotoet hører til temaet blomster og dyr.

3. Fluesopp, enkelt og greit! Motivet i dette bildet er en fluesopp.
Fluesoppen er tross sin giftighet en veldig vakker organisme (ikke en plante
eller et dyr). Med sin karakteristiske signalrøde hatt med hvite prikker, er den
et viktig tilskudd til den vakre høsten. Fluesoppens farger skaper harmoni og
glede. Ideen med bildet er å vise hvor vakker naturen er om høsten. Bildet er et høstbilde.

Bildet er komponert med et interessepunkt i midten av bildet der også
motivet befinner seg. Bildet har liten dybde og viser en tydelig forgrunn, mens
mellomgrunnen og bakgrunnen nesten smelter sammen. Bildet er tatt i et flatt lys som betyr at vaklørkontrastene er få. Likevel har både motivet og resten av forgrunnen skygger.

Jeg har tatt bildet med innstillinger for lite dybde. Siden det er
et kompaktkamera kan jeg ikke utdype det. Bildet hører til temaet høst.

4. Lysende Halloween. Høsten er snart forbi og nå er det tid for å
feire de døde. Hva kan da vel ikke være bedre enn å ta et Halloween bilde?
Mørke + gresskar + måne = perfekt skrekkbilde…

Historien er som følger: lillebroren min fikk en Halloweenlommelykt
til bursdagen. Den var utrolig fasinerende. Når man trykker på bryteren roterer
et gresskarhode som lyser i alle regnbuens farger. Jeg fikk en ide og skapte et
Halloweenbilde.

Halloweenbildet er bygd opp av en forgrunn og en bakgrunn. Et
lysende gresskar og en liten kulerund måne skaper stor kontrast til mørket som
omgir dem. Blikket trekkes automatisk mot månen som er interessepunktet i
bildet. Selv om størrelsesforholdet mellom disse to komponentene er veldig stor
blir bildet likevel ikke rotete og ubalansert. Lyset er kunstig og kommer fra lommelykten og refleksjonen av lommelykten i et speil. Jeg har tatt bildet med innstilling på nærbilder og liten dybde.

Dette bildet hører til temaet lys  siden det er det hele bildet
er bygget opp av.

5. Melankolsk høstmorgen. Mitt første inntrykk av dette motivet var
melankoli og sorg. Ideen var å skildre høsten. Høsten er en ventetid. En ventetid der naturen gjør seg klar for en lang hvile. Trærne mister sine blader og plantene visner. Fuglene med sine livfulle stemmer reiser vekk. Og tilbake er taushet og død. Naturen hviler og venter på våren. For da kommer atter sangen og livet tilbake.

Bildet har flere viktige virkemidler. For det første er hele det
ekspressive og stemningsfulle med bildet skapt av en ganske tydelig skodde.
Samtidig skaper de lange og fordreide skikkelsene til trærne i det fjerne en mystisk
atmosfære. Fargene er grålige og mørke. Det forsterker innholdet.

Komposisjonsmessig har bildet tydelig forgrunn, mellomgrunn og
bakgrunn. Det er stor valørkontrast fra sollys som kommer fram fra himmelen og
treffer trærne. Interessepunktet i midten der valørkontrasten er størst. Lyset er flatt, men likevel klarer sollyset å trenge gjennom noe av skodden. Fotoet hører til temaet høst.

6. Dagens høst. Ideen var å vise noe jeg forbinder med høsten. Nemlig høstingen. Jeg
elsker å gå ut på sanking etter bær og sopp. Jeg får en slags kontakt med naturen som jeg ellers ikke har. Dette fotoet framstiller en fangst på en annerledes måte.

Komposisjonen er spennende og annerledes. Bildet er tatt ovenfra ned slik at motivet ligger i en sirkel.  Egentlig ligger soppene og einebærene i bunnen av ei bøtte. Lyset er flatt og det er lite valørkontrast. Innholdet i bøtten blir speilt i veggene i bøtten. Dette fotoet hører til temaet høst.

7. Rognebær i morgendis. Rognebær er en viktig del av høsten og når
rognebærtrærne visner er det et sikkert tegn på at vinteren ikke er langt
vekke. Ideen bak bildet er å framstille rognebær på en mest mulig spennende måte.
Dugg og dråper gjør bilder mer delikate og spennende. Samtidig er det store
valørkontraster og dis som skaper spenning og dybde i motivet.

Bildet er bygd opp av en forgrunn, mellomgrunn og en bakgrunn. Interessepunktet
er rognebærene. Lyset er egentlig flatt men likevel er det store
valørkontraster i motivet. Jeg har brukt innstillingen for liten dybde. Bildet
hører til til temaet høst.

8. Komposisjonelt linjesystem. Ideen er å illustrere begrepet komposisjon. Da synes jeg fotoet er et godt eksempel på et komponert bilde. Det er bygd opp av linjer som går i alle retninger og er satt inn i et strengt linjesystem. Bildet viser også tydelig det gyldne snitt og interessepunktet er i enden av linjen som går skrått og deler bildet. Lyset er naturlig og solen gjemmer seg bak en av skyene. Omgivelsene blir reflektert i vinduene og skaper symetri i bildet. Dette bildet hører til i temaet komposisjon.

9. Bård Breivik monumentet i Gulating i Sogn og fjordane. Ideen var å lage en spennede framstilling av monumentet. Jeg bestemte meg derfor å ta bildet skrått fra siden slik at det oppstod mønstre i monumentet og slagskyggene.

Fotoet er komponert slik at de rette linjene i steinblokkene blir gjentatt. Interessepunktet er den fremste blokken. Den samme blokken deler også bildet i to. Lyset er naturlig og solstrålene gir bildet mange tydelige valørkontraster. Spesielt stor er kontrasten på monumentet der den ene siden er ganske mørk, mens den andre er ganske lys.

Jeg har manipulert dette bildet og endret fargene til sepia. Det er en slags form for svart-hvit bilde der fotoet i stede har kontrasten beach/svart. Temaet er lys.

10. Rosens triumf. Fotoet er tatt fra Baroniet i Rosendal. Baroniet har en stor rosehage som er i renessansestil. Bak rosen er baronibygningen. Formen til rosen er særegen og spennende. Derfor ville jeg framheve denne formen.

Bildet er lagdelt med en tydelig forgrunn og utydelig en mellomgrunn og bakgrunn. Rosen er i hovedinteressepunktet. Helt til venstre finner du en annen rose som også er i et interessepunkt. Lyset er en naturlig og flatt. Likevel har bildet stor valørkontrast og mye skygge. Dette bildet hører til temaet blomster og dyr.

Jeg har lært hvordan jeg komponerer bilder. Jeg har lært hvordan jeg kan bruke forskjellige virkemidler som for eksempel skodde til min fordel. Nå komponerer jeg mine foto bevisst i stede for å håpe på flaks når jeg tar bilder.

About magicusfoto

Fotointeressert
Dette innlegget vart posta under Uncategorized. Bokmerk permalenkja.

Kommenter innlegget